آموزشی, راهنما

طرز نگهداری اصولی ترمه

هر چیزی که از پارچه های ترمه دارید مانند رومیزی ها ، لباس ها ، کوسن ، رومبلی نیاز به نگهداری دارد.پارچه ی ترمه پارچه ی ضخیمی است اما حساس است و نیاز به نگهداری دارد.
برای حفظ و دوام پارچه های ترمه ای باید شست و شو و خشک کردن و حتی نحوه ی استفاده را بدانید.

پارچه ترمه ضخیم ولی حساس است

به طور کلی پارچه های ترمه به دلیل اینکه نسبت به پارچه های دیگر تراکم بسیار بیشتری دارند ضخیم تر هستند و دوام بیشتری هم دارند اما به خاطر استفاده از ابریشم ، پارچه ی ترمه حساس تر است .ابریشم دوام بالایی به کار ترمه می دهد اما زیبایی پارچه سریع تر می تواند آسیب ببیند و پارچه زیبایی خود را از دست بدهد.

حساسیت ترمه به رطوبت

پارچه های ترمه به رطوبت بسیار حساس هستند و نباید در جاهایی در خانه که رطوبت زیادی جذب می کنند استفاده شوند .مثلا در مکان هایی که گل و گیاه نگهداری می شود و یا به عنوان روی میزی برای زیر گیاهان نباید استفاده شود .رطوبت به راحتی شفافیت و براقیه پارچه را می گیرد.

حساسیت پارچه ترمه به نور

پارچه ی ترمه به نور حساس است و در جاهایی از خانه که مدام نور آفتاب می تابد بهتر است پهن نشود زیرا رنگ و شفافیت رنگش را از دست می دهد.

بهترین روش شست و شوی ترمه

بهترین روش برای شستن پارچه های ترمه ای خشک شویی یا بخارشویی است.

روش شست و شوی پارچه های ترمه ای

برای اینکه بتوانید یک پارچه ی ترمه را موفقیت آمیز بشویید باید حتما از نوع رنگی که در آن استفاده شده آگاهی داشته باشید .اگر رنگ های ترمه از رنگ های گیاهی استفاده شده باشد می توانید پارچه ی ترمه را با آب سرد بشویید .

اگر پارچه ی ترمه آستر و یراق داشته باشد به هیچ عنوان نباید از آب برای شست و شو استفاده شود و حتما باید از روش خشک شویی برای تمیز کردن آن استفاده کنید که بهترین روش دادن به خشکشویی ها می باشد.

شست و شوی پارچه ترمه در منزل

برای شستن پارچه های  ترمه در منزل باید اصولی را رعایت کنید تا پارچه ی ترمه ی شما زیبایی و برق خود را حفظ کند.

اول باید قبل از شروع شست و شو خاک های روی آن را کامل با ضربه های ملایم بگیرید.

  • از آب با دمای ولرم رو به سرد استفاده کنید.
  • از مواد شوینده ی قوی و مواد سفید کننده اصلا استفاده نکنید.
  • از شوینده های ملایم مانند شامپوهای مخصوص کودکان ، برای شستن پارچه های ترمه استفاده کنید.
  • هنگام شستن پارچه های ترمه هرگز آن ها چنگ نزیند.
  • برای شست و شو فقط کمی به آن فشار بدهید .
  • بعد از شست و شوی پارچه ی ترمه هرگز آن را نچلاید.
  • اگر پارچه ترمه بیش از اندازه کثیف باشد ، باید مدت زمان بیشتری در محلول آب و مواد شوینده مناسب بماند تا آلودگی های آن برطرف شود .
  • دوخت انواع پارچه های ترمه معمولا بسیار محکم است اما با عدم احتیاط و چلاندن آن ، دوخت ها سست می شوند .
  • برای براق شدن و تمیزی بیشتر ترمه می توان در انتهای شستشو آن را در ترکیب آب و سرکه قرار دهید و سپس آبکشی کنید.

خشک کردن ترمه در منزل

پارچه های ترمه به رطوبت حساسیت دارند و رطوبت زیاد و ماندگاری نم روی پارچه حتما به پارچه اسیب می زند بهتر است بعد از شست و شو آن را روی یک پارچه ی نخی بگذارید تا نم و خیسی آن گرفته شود.
برای خشک کردن پارچه ی ترمه ان را آویزان نکنید و حتما آن را روی یک سطح افقی بگذارید و فضای آن حتما باز باشد و هوا جریان داشته باشد.

برای خشک کردن پارچه های ترمه هرگز آن را مستقیم جلوی نور آفتاب نگذارید زیرا همانطور که اشاره کردید می تواند رنگ و جلای پارچه را از بین ببرد.

اتو کردن ترمه

اگر می خواهید پارچه ی ترمه را بعد از خشک شدن صاف کنید و از اتو برای صاف شدنش استفاده کنید حتما بین اتو و پارچه ی ترمه از یک پارچه ی نخی استفاده کنید و اتو را مستقیم به پارچه نزنید. نخ های ابریشم بسیار ظریف هستند و به راحتی با حرارت مستقیم آسیب می بینند.

نکات مهم برای شست و شو و نگهداری پارچه های ترمه

  •  اگر پارچه های ترمه ملیله دوزی دارند نمی توان آ ها را شست بهتر است مدام برای تمیز شدنشان آن ها را گردگیری کنید و ضربه های ملایم وارد کنید تا گردو غبار پاک شود.
  • بهتر است برای جلوگیری از کثیف شدن پارچه های ترمه ی ملیله دوزی شده آن ها را در مکان های خاصی از خانه بگذارید که رفت و امد و استفاده کمتر است.
  • ممکن است  از نوع رنگ ترمه خود آگاهی نداشته باشید پس بهتر است قبل از شستشو یک پارچه تمیز و سفید را مرطوب کرده و آن را بر روی یک قسمت کوچک از ترمه خود بکشید. اگر پارچه سفید رنگی شد حتما ، ترمه شما نیز رنگ پس می دهد و بهترین روش برای شستشوی آن خشکشویی کردن آن خواهد بود.
  •  هرگز از ماشین لباسشویی برای شستشوی ترمه استفاده نکنید زیرا کاملا به این پارچه آسیب خواهد رساند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *